klasyczna Vinyasa Krama Joga

klasyczna Vinyasa (Krama) Joga :

Vinyasa Krama Joga jest podejściem, które pochodzi od Śri Tirumalai Krishnamacharyi, (1888-1989), nauczyciela największych wspóczesnych nauczycieli m.in. Pattabhiego Joisa, Srivatsy Ramaswamiego, B.K.S. Iyengara i A.G. Mohana.
Jak pisze Srivatsa Ramasawami w swojej książce „The Complete Book of Vinyasa Yoga”: „Sanskrycki termin vinjasa pochodzi od przedrostka vi, który oznacza zmienność i przyrostka nyasa, który oznacza ‘w ramach ustalonych parametrów’. Te parametry (…) zawarte w Jogasutrach Patańdżalego to: stabilność (…), wygoda – (…) radość i relaksacja w pozycji, płynny i długi oddech.”
Fundamentalną ideą vinyasy jest integracja ruchu, oddechu i uważności.
W wywiadzie, w którym M. Wielobób przeprowadził w pierwszej połowie 2008 roku z Gurujim Srivatsą
Ramaswamim, powiedział: „Vinyasa Krama jest metodą praktyki asan i ich wariantów w różnych zakresach ruchu skupionych wokół pewnych dobrze znanych pozycji.
Według tradycji Sri Krishnamacharyi, ruchy wykonywane są powoli z oddechem płynnie towarzyszącym
ruchowi. Ruch musi być zsynchronizowany z oddechem, a umysł podąża za oddechem, dzięki czemu
umysł, oddech i ruch są w idealnej harmonii.
Zjednoczenie ciała i umysłu dzieje się dzięki oddechowi, który możnaby tu porównać do uprzęży. Jest 10
podstawowych sekwencji, które biorą swój początek od pozycji stojących takich jak Tadasana,
Trikonasana, od asan siedzących takich jak Paścimottanasana i Padmasana, od pozycji odwróconych
jak Sirsasana i Sarvangasana etc. Jest ponad 700 vinyas, które były nauczane przez Krishnamacaryę.
Praktyka Vinyasa Krama pozwala, aby całe ciało pracowało – wszystkie stawy, więzadła i mięśnie, w ten
sposób system jest zaprojektowany. Gdy towarzyszy temu głęboki oddech, wewnętrzne mięśnie klatki
piersiowej, brzucha i dna miednicy oraz organy wewnętrzne także uczestniczą w ćwiczeniach.”
Odpowiadając na inne pytanie, Ramaswami uzupełnia: „Termin vinyasa nie ogranicza się w Indiach
tylko do jogi. Jest używany w wielu innych sztukach takich jak muzyka, taniec, poezja… W rzeczywistości,
według tradycji indyjskiej joga jest uważana za jedną z 64 klasycznych gałęzi sztuki. Ponieważ piękno
i wdzięk asan jogi uwypuklają się w pełni w Vinyasa Kramie, jest ona sztuką. Vinyasa Krama wydobywa
pełne bogactwa rozmaitych asan i ich wariantów, podczas gdy jeśli ktoś praktykuje od niechcenia kilka asan to
dla niego praktyka mogłaby się wydawać jedynie obowiązkiem. To, że praktyka asan jest sztuką nie oznacza
wcale, że nie przynosi korzyści.”